|  
            
           | 
          
         
         
           
            
               
                  | 
               
               
                 
                  
                     
                      Levente 
                        Péter: 
                        AZ ÉLETTÁRSASJÁTÉK | 
                     
                    
                      ÉP 
                        LÉLEKTŐL GYARAPODIK A SZELLEM ÉS GYÓGYULHAT 
                        A TEST 
                        A JÁTÉK ÉS A MESE A GYERMEK GONDOLATVILÁGÁBAN 
                        A MAGATARTÁSKULTÚRA nézőszögéből 
                         Részlet a szerző Túlélőkönyv 
                        című munkájából  | 
                     
                     
                      |    | 
                     
                     
                      Igényes, e témában 
                        gondolkodva kutató Társam, szeretném 
                        tisztázni, hogy egyes szám első személyben 
                        vállalom a felelősséget alábbi 
                        gondolataimért. Egyetértést nem kívánok, 
                        a félreértéseket kerülve megértésedre 
                        törekszem, hogy kiegészítve egymást, 
                        minél több dolgot értsünk meg 
                        jelen témánk kutatása során. 
                         
                         
                        A GYERMEK, A NÉP ÉS A TÁRSADALOM 
                        EGYMÁSRAHATÁSA 
                         
                        A gyermeknek fogamzása pillanatától 
                        kamaszkora küszöbéig, kiskamasz korától 
                        ifjú koráig természetes joga és 
                        művészi szükséglete: a mese és 
                        a játék. 
                        A nép minden rétegének, bármely 
                        korban elemi szükséglete a mese és 
                        a játék, 
                        A társadalom - azaz egy ország azonos nyelven 
                        értő polgárainak kulturális hagyományait 
                        őrző közössége - túlélőképességét 
                        döntően befolyásolja mese- és játékkincse. 
                        A fenti három csoport közelebbi és 
                        távolabbi környezetére való 
                        kisugárzását erősítheti, vagy 
                        gyengítheti a gyermek- és ifjúkorban, 
                        a családban megalapozott, a nevelő intézményekben 
                        folytatott és a médiumok sugallta ideálok 
                        mese és játékkultúrája. 
                        Az egyedek viselkedéséből való kisugárzás" 
                        pedig - nézőpontom szerint  segít 
                        felismerni, hogy az illető éppen hol tart a magatartáskultúra 
                        elsajátításának útján. 
                         
                         
                        A magatartáskultúra az emberi fejlődés 
                        három, testi - szellemi - lelki viselkedési 
                        fázisának ötvözete: 
                         
                        1. Az ÖKOLOGIKUS viselkedési fázis, 
                        amely a fogamzástól a biológiai halálig 
                        tart, test + született tulajdonságok = ösztönlény 
                         
                        2. Az ÖKONOMIKUS viselkedési fázis, 
                        amely kamasz- ifjú kortól ötvöződik 
                        az ökologikus viselkedéssel, a szellemi halálig: 
                        ösztönlény + szellem = észlény 
                         
                        3. Az ÖKUMENIKUS viselkedési fázis, 
                        amely ötvöződve az ökologikus-ökonomikus 
                        viselkedési tapasztalatokkal, ifjú kortól 
                        az éretlen felnőtt koron keresztül növelhet 
                        érett felnőtté: ösztönlény 
                        + észlény + lélek = TÁRSASLÉNY, 
                        aki az utókorban halála után is élhet, 
                        (bővebben a Mentálhigiéné és 
                        Pszichoszomatika 2001/1-2 sz. L. P. Túlélőkönyv 
                        címszó alatt) 
                         
                        Ebben a dolgozatomban elsősorban a fogamzás 
                        tervezésétől a kamasz-, ifjúkor 
                        eléréséig tartó időszakot 
                        elemezgetem az egyed életében, a mese és 
                        a játék meghatározó szerepét 
                        feltételezve. Az utódot vállaló 
                        felnőttek lehetőségei és felelőssége 
                        szempontjából. Mindezt a bölcsességre 
                        törekvő érett felnőttkor megérése, 
                        méltósággal való megélése 
                        érdekében teszem. 
                         
                        Azok az egyedek ugyanis, akiket magzat,- gyermekkorukban 
                        megfosztottak a mese és a játék örömétől, 
                        feltétlenül hátrányos helyzetűek: 
                        ügyeskedö-okoskodó éretlen felnőttként 
                        löknek és lökődnek a számukra 
                        bizonytalannak tűnő világban.  
                        Ebben a fejezetben nem térek ki az ebből eredő 
                        következményekre, az Ép testben ép 
                        lélek, szerintem félreértett alkalmazására. 
                        Korszerűbbnek tűnő és gyakorlatomban bevált, 
                        új mottó, és nem jelszó ajánlatom: 
                         
                        Ép lélektől gyarapodik a szellem és 
                        gyógyulhat a test. 
                         
                         
                        A MESE 
                         
                        Számomra - hatvan év tapasztalata nyomán 
                        - a mese, mint a korlátlan lehetőségek birodalma 
                        jelenik meg. Korlátlan lehetőségek: lelki 
                        - szellemi - testi szempontokból egyaránt. 
                         
                        Testi szempont: erős-gyenge, nagy-kicsi, felnőtt-gyerek, 
                        férfi-nő, óriás-manó, tündér-boszorkány, 
                        gazdag-szegény, szép-csúf, stb. 
                         
                        Szellemi szempont: ésszerű-ésszerűtlen, 
                        okos-buta, furfangos-bárgyú, iskolázott-iskolázatlan, 
                        tapasztalt-kezdő, gondos-gondatlan, szorgalmas-lusta, 
                        stb. 
                         
                        Lelki szempont: természetfeletti - természetes 
                        - természetellenes, jellemes-jellemtelen, sportszerű-sportszerűtlen, 
                        irgalmas-kegyetlen, jó és rossz, vagyis 
                        az igazság pillanata, amely minden egyes jó 
                        mesében megvalósul!  
                         
                         
                         
                        AZ IGAZSÁG PILLANATA: 
                         
                        Az igazság abszolút győzelmét kizárólag 
                        kis,- növő gyermekkorban élhetjük át 
                        szenvedés nélkül, naiv természetességgel 
                        a mese és a játék gyakorlatában. 
                        Ennek a pillanatnak a soha vissza nem térő megélését 
                        tartom a legnélkülözhetetlenebbnek az 
                        emberi viselkedés fejlődése során, 
                        társaslelki szempontból. Tapasztalatom szerint 
                        ugyanis a kamaszkortól az érett felnőtt 
                        korig tartó hosszú, rögös úton 
                        soha többé nem élhetem meg az abszolút 
                        igazság győzelmének pillanatnyi jóérzését. 
                         
                        Nem csak gondolom, hanem már tudom, hogy létezik 
                        AZ IGAZSÁG. Koncentrikus körök közepére 
                        képzelem, amely köröket metszik az én, 
                        te, ő, mi, ti, ők igazságkörei, de az én 
                        igazságköröm középpontja 
                        soha nem kerülhet fedésbe az adott helyzet 
                        abszolút igazságának középpontjával. 
                         
                        
                           
                              | 
                           
                          
                            |   | 
                           
                           
                            | Az igazság 
                              a valóságban | 
                           
                         
                         
                         
                         
                        A fogamzás pillanatától, a kis, - 
                        növő gyermekkoron át a kiskamaszkor 
                        küszöbéig egyetlen lehetőségem, 
                        hogy a mese által megélettessék velem 
                        az: én, te, ő, mi, ti, ők, minden igazságtalanságot 
                        elsöprő igazság győzelmének 
                        érzetét. 
                         
                         
                        
                           
                              | 
                           
                          
                            |   | 
                           
                           
                            | Az igazság 
                              a mesében | 
                           
                         
                         
                         
                        Gyanakvó Gondolkodótársam, aki a 
                        Te igazságkörödből tisztelsz meg figyelmeddel 
                        jelen témánkkal kapcsolatban, kérlek 
                        várj még ajkadra toluló, felelősségérzettől 
                        terhes kérdéseiddel! 
                         
                        Az én, félévszázados gyakorlatom 
                        során unalomig hallott zsilipelő kérdéseket 
                        sorolom: 
                         
                        - Mi végre van értelme becsapni gyermekeinket 
                        az igazság győzelme lehetőségének 
                        megismertetésével? 
                         
                        - Miként nézzünk a szemébe kamaszkorától 
                        fogva, ha az igazságra hivatkozik? 
                         
                        - Miért hozzuk hátrányos helyzetbe 
                        eleve, az igazságtalan világgal szemben? 
                        stb. 
                         
                        Ugyanis, jó Gondolkodótársam, bármilyen 
                        nézőpontból is nyilazod felém kérdéseidet 
                        saját igazságköröd legközepéből, 
                        nyílvesszőid lepattannak az abszolút igazság 
                        koncentrikus körívei valamelyikét érintve, 
                        így védve érzem magam, rendíthetetlen 
                        önbizalommal, saját igazságkörömben 
                        csücsülve. Nyilas kérdéseidre 
                        ugyanis a válaszom nem Neked, nem is nektek, és 
                        egyáltalán nem nekik szól. 
                        Válaszomat kizárólag őneki, a magzatkortól 
                        kamaszkorig egyetlen gyermekemnek, az utódomnak 
                        célzom. Egyenesen az ő igazságkörének 
                        közepébe, hogy kamaszkorától 
                        remélje, ifjú-, éretlen felnőttkorától 
                        higgye, érett felnőttségre törekvésében 
                        tudja, hogy létezik az abszolút igazság. 
                        Az ő vélt (rész) igazát mindig az 
                        abszolút igazsághoz mérje. 
                         
                         
                        Az abszolút igazság: 
                        A rend. Az egész. Az én, a te, az 
                        ő, a mi, a ti, az ők részigazságainak egésze. 
                         
                        - Ha kudarcot vallok, nem szűrtem át az én 
                        igazságomat az abszolút igazság körein. 
                         
                        - Amikor eredményesnek tűnök, úgy 
                        érzem, hogy áldás van döntésem 
                        részigazságán az elérhetetlen 
                        abszolút igazság középpontjából. 
                        Ugyanis az abszolút igazság körébe 
                        úgy képzelem magam, hogy közben metszem 
                        Gondolkodótársam a Te, az ö, a mi, 
                        a ti és az ők igazságköreit is. 
                         
                        VÁLASZAIM a zsilipelő kérdésekre: 
                        Nem csak lehetőségem, jogom, hanem felelősségteljes 
                        kötelességem is, hogy megismertessem utódommal 
                        a mese felhőtlen - felhős, de mindig kiderülő, napnál 
                        világosabb igazságát. 
                         
                        A mesélés áhítatos helyzetei: 
                         
                        - A korai, kisgyermek korban leghatásosabbak a 
                        saját magam által kitalált történetek 
                        fejből mesélése. Párhuzamosan az 
                        általam elfogadott és gyermekem pillanatnyi 
                        állapotához alkalmas klasszikus, kortársi 
                        mesék könyvnélküli rögtönzése. 
                         
                        - Később, a növő gyermekkorban az előbbi feltételeimnek 
                        is megfelelő könyvből mesélés, a meghitt 
                        körülmények közötti csodateremtő 
                        együttlét. 
                         
                        - A mesekönyvet áhítattal adom először 
                        gyermekem kezébe, mint a mindennapi kenyerünk 
                        egy szeletét, úgy fogjuk meg, mint a kifújt-törékeny 
                        hímes tojást, mint a felnőtté növelés 
                        zálogát. 
                         
                        - A felnőtté növelés záloga: 
                        a (mese) könyvvel való ilyetén találkozása 
                        egész, további életében meghatározó 
                        lehet; önbizalom-hiányos kamaszomból 
                        végtelen önbizalmú ifjú válik, 
                        majd éretlen felnőttként bukdácsolva 
                        nővé, férfivá, feleséggé, 
                        férjjé, mesélni igényes édesanyává, 
                        édesapává, nagyszülővé, 
                        vagyis rendíthetetlen önbizalmú érett 
                        felnőtté nemesedhet. 
                         
                         
                        A JÁTÉK 
                        Nem kívánok foglalkozni a már felderített 
                        területek eredményeivel. Kizárólag 
                        a társasjáték és a magatartáskultúra 
                        összefüggéseit kutatva szövögetem 
                        tovább gondolkodásom fonalát. 
                         
                         
                        A TÁRSASJÁTÉK 
                        Érettségre törekvő, de még mindig 
                        éretlen felnőttként az alábbi következtetésekre 
                        jutottam a társasjátékot illetően: 
                         
                        - ha látszólag egyedül vagyok, akkor 
                        sem önt el a magányosság kétségbeejtően 
                        bizonytalan érzése, 
                         
                        - mivel a meséken keresztül eljutottam az 
                        abszolút igazság létezéséhez, 
                        tudom, hogy ha magamban is vagyok, nem maradtam egyedül, 
                         
                        - ha társra vágyom, csak nyitottan kell 
                        körülnéznem, és választhatok 
                        szűkebb-tágabb környezetemből, ha találtam 
                        társat, ismét választhatok a játék 
                        folyamán:- játsszunk még egyet,- 
                        új játszótársra vágyom,- 
                        egyedül szeretnék maradni. 
                         
                        Dolgozatomban a társasjáték nélkülözhetetlen 
                        fontosságáról gondolkodom, különös 
                        tekintettel a kisgyermekkortól ifjúkorig 
                        tartó életszakaszra. 
                        (Fejlődéslélektani szempontból a 
                        társaslelki kategóriák életkori 
                        meghatározásait Karácsony Sándortól 
                        idézem. Részletesen a Mentálhigiéné 
                        és Pszichoszomatika 2001/1-2 és 2001/3-4. 
                        számaiban tanulmányozható, a Társtudományok 
                        rovatban.) 
                         
                         
                         
                         
                        AZ ÉLETTÁRSASJÁTÉK, mint 
                        társasjátékok sorozata: 
                         
                        Én (te, ő, mi, ti, ők), a hatmilliárd földlakó 
                        ember egyike, fogamzásom pillanatától 
                        embrióként, majd halálom után 
                        holttársként is, folytonosan valamilyen 
                        társasjáték résztvevője vagyok, 
                        akarva-akaratlanul. 
                        A társasjátékoknak minden esetben 
                        van címe (tartalma), vannak szabályai (formája), 
                        és vannak szereplői (élőlények, tárgyak, 
                        fogalmak). 
                        Az élettársasjáték rendszeres, 
                        mind ösztönös, mind tudatos gyakorlásának 
                        várható eredményei: 
                         
                        1. A választás (számomra is adott) 
                        lehetőségének megismerése 
                        2. A veszíteni-győzni tudás megszerzése 
                        3. A rendíthetetlen önbizalom elsajátítása 
                        lehetőségének csírája 
                         
                         
                        1. A választás lehetőségeinek 
                        megismerése:  
                         
                        a. / Kiszolgáltatott szereplője vagyok mások 
                        társasjátékának. Kiszolgáltatott 
                        szerepemben csak egy figura vagyok, a mások által 
                        Kitalált-tálalt" című, 
                        tartalmú, mások által alkotott szabályok 
                        szerint működő társasjátékban: 
                        - fogamzásom pillanatától ifjú 
                        koromig, 
                        - születetten fogyatékos, illetve bármilyen 
                        koromban akkut betegként, 
                        - hetvenedik életévem betöltése 
                        után (fejlett országokban a nyolcvanadiktól). 
                         
                        b./ Egyenjogú (nem egyenrangú) szereplőként 
                        döntési helyzetben vagyok a részvételt 
                        illetően: igen - nem - tartózkodom. Döntési 
                        helyzetben lehetek kamaszkoromtól idős koromig 
                        (majdnem) egészségesen, lelki - szellemi 
                        - testi egyensúlyra, azaz harmóniára 
                        törekedve. Tehát az éppen kínálkozó 
                        társasjátékot végiggondolva 
                        én dönthetek és cselekedhetek. 
                        - Igennel döntve következetesen (pl. sportszerűen) 
                        vállalom fel a részvételt. 
                        - Nemmel döntve kivívhatom társaim 
                        elismerését, ugyanis bízhatnak bennem, 
                        hogy ha legközelebb igent mondok, nem fogok aljasul 
                        visszaélni, vagy cinikusan éldegélni 
                        (lébecolni) az ajánlkozó helyzettel. 
                        A NEM döntéssel (hacsak nem cserbenhagyásról 
                        van szó), felemelt fővel, szabadon nézhetek 
                        körül számomra vállalható, 
                        másik társasjáték reményében. 
                         
                        c./ Tartózkodó szereplőként döntésemmel 
                        ugyan kimaradok az adott társasjátékból, 
                        de tudomásul kell vennem, hogy azonnal felvállaltam 
                        egy kerettársasjátékban való 
                        részvételt, szurkolói (kibic) szerepkörben. 
                        Ebben a szerepemben továbbra is részfelelősséggel 
                        tartozom az adott játékot vállaló 
                        társaimért. 
                         
                         
                        2. A veszíteni - győzni tudás megszerzése: 
                         
                        Kiskamasz koromban játékostársam 
                        fejére borítottam a sakktáblát, 
                        ha vesztésre álltam. Viktor nagybátyámmal 
                        ezt, nem akartam megtenni, ő ugyanis a sakkszabályokat 
                        egy háziszabállyal egészítette 
                        ki: 
                         
                        - A vesztes majd nyújtson kezet, és mondja: 
                        Gratulálok győztes! A győztes kezet fogva így 
                        válaszoljon: Köszönöm, gratulálok 
                        vesztes! 
                        Én fanyalgó gyanakvással kérdeztem: 
                        - Miért kellene gratulálni egy vesztesnek? 
                        Jól emlékszem, hogy halálos komolysággal 
                        felelte:- Azért, mert nem erőszakkal és 
                        csalással akartál győzni. A sportszerűségedhez, 
                        a kitartásodhoz gratulálok, és hogy 
                        kedvet csináljak neked vesztesként is egy 
                        új játszmához. Hátha legközelebb 
                        nekem kell mondanom: Gratulálok győztes! A te válaszod: 
                        Köszönöm, gratulálok vesztes! 
                        Két nyári szünetben, mintegy száz 
                        partit veszítettem el folyamatosan, míg 
                        egyszer döbbenten látom, hogy a sakk, amit 
                        bejelentettem, egyben MATT is. Máig, hatvanöt 
                        évesen is, fülemben cseng érett felnőtt 
                        rokonom hangja: GRATULÁLOK GYŐZTES! 
                        Majdnem pityeregve mondtam ki életemben először: 
                        KÖSZÖNÖM, GRATULÁLOK VESZTES! 
                        Nagykamasz koromtól a mai napig eredményesen 
                        alkalmazom e szerencsésen megszerzett tudást, 
                        a legkülönbözőbb helyzetekben, és 
                        tovább adni is igyekszem. 
                         
                        Az ÉLETTÁRSASJÁTÉK három 
                        plusz egy szabálya, mint stratégiai cél; 
                         
                        
                         
                         
                        Ezt a hármas szabályt elemzem Túlélőkönyvemben 
                        az éretlen felnőttségem mibenlétét 
                        kutatva, több - kevesebb eredménnyel. 
                         
                        A plusz egy szabály felfedezése és 
                        megértése csak földi poklok és 
                        mennyországi érzések megtapasztalásával 
                        világosodott meg előttem. A hit sokkhelyzetek feldolgozásának 
                        eredményeként költözött belém. 
                        Egyéb fogódzót nem tudok a hit kérdésében 
                        ajánlani Gondolkodótársam. Hatmilliárdnyi 
                        ösvényen közelíthetjük meg 
                        ezt a puritán csodát. Szerencsés 
                        utat! 
                         
                        Az én ösvényem továbbra is az 
                        élettársajáték sokkhelyzetein 
                        keresztül vezet tovább, életem végéig. 
                        Természetesen a sokkok okozta feszültségek 
                        nemesedésre törekvő feloldásának 
                        igényével. 
                         
                         
                        Az ÉLETTÁRSASJÁTÉK három, 
                        eltérő gyakorisággal előforduló sokkhelyzete: 
                         
                        tragikus (kudarcos)-monoton (szürke hétköznapok)- 
                        sikeres (eredményes) 
                         
                         
                        A feldolgozás módjai: 
                         
                        Az én és játékostársaim 
                        három lehetséges reakciója bármelyik 
                        sokkhelyzetben; 
                        aljasodás (sértődés, bosszú) 
                        - cinizmus (nemtörődömség, sunyiság) 
                        nemesedés (alázat, megbocsátás) 
                         
                        Mai napig meg kell küzdenem önmagammal a tragikus-monoton-sikeres 
                        helyzetek sokkja után, mivel első gondolatom -ember 
                        mivoltomból eredően- mindegyik esetben továbbra 
                        is aljas, a második mindig cinikus, végül 
                        csak hitemmel felturbózott lelkierővel felvértezve 
                        vagyok képes kimondani vesztes helyzetben is a 
                        nemes mondatot: - Gratulálok győztes! Sikeres esetben 
                        a nemes választ: - Köszönöm, gratulálok 
                        vesztes! A győzni-veszíteni tudás alkalmazása 
                        az élettársasjáték nélkülözhetetlen 
                        taktikai eszköze. 
                         
                         
                        3. A rendíthetetlen önbizalom elsajátítása: 
                         
                        A rendíthetetlen önbizalom magját elvetettem 
                        utódom lelkében már kisgyermek korában, 
                        az együttmesélés és a társasjáték 
                        tavaszi munkálatai során. Az alábbiakban 
                        ennek a magnak a csírázását, 
                        szárba szökkenését, termőre 
                        fordulását gondolom végig: 
                         Ösztönlényként (sakktábla 
                        borogatási szindróma) jellemzett az önbizalomhiány. 
                         Észlényként, ösztöneimet 
                        kordában tartva, a ló túlsó 
                        oldalán találtam magam (időnként 
                        elfelejtettem" gratulálni a vesztes 
                        társamnak) végtelen önbizalom. 
                         Társaslényként, ötvöződve 
                        ösztön-, észlény mivoltommal, 
                        kitűzött végcélom elnyerése 
                        érdekében veszítek-nyerek csatákat, 
                        rendíthetetlen önbizalommal. 
                         
                         
                        A mese és a játék hatása éretlen 
                        felnőttségemre, az értékek zűrzavarában: 
                         
                        bármelyik történelmi korban, bármilyen 
                        társadalmi államformában voltak, 
                        vannak és lesznek emberek (egyesek, csoportok, 
                        tömegek), akik vészharangot kongatva jajveszékelnek 
                        az értékek hiánya, hamissága, 
                        kisajátítása, tiltása, zűrzavara 
                        miatt. 
                         
                        Naivan, vagy álszenten sóvárognak 
                        valamiféle (éppen aktuális) értékrend 
                        faliújságra 
                        tűzése iránt. 
                         
                        Mivel én kisgyermekkoromtól biztonságra 
                        vágyom, ezért mind magam, mind szűkebb-tágabb 
                        környezetemben élő társaim érdekében 
                        kialakítottam egy jelző nélküli Értékrendet. 
                        Csak a rendszert kellett kitalálnom, a benne elhelyezhető 
                        jelzős értékek/lelki, szellemi, materiális 
                        értékek alapjában véve ugyanazok, 
                        amelyeket visszamenőleg anyai-apai ágon gyökér-elődeim 
                        is használhattak. 
                         
                        Gyökérelődeim, akik sohasem könnyebb 
                        körülmények (forradalmak, világháborúk, 
                        diktatúrák, aljas/cinikus békeszerződések, 
                        kilakoltatások, börtönjárások, 
                        lelki-szellemi kivégzések, testi kínzatások, 
                        stb.) közepette, mégis: 
                         
                        
                         
                         
                        Az ő általuk, még halálukban is méltósággal 
                        képviselt értékeket hasznosítani 
                        tudom az én élettársasjátékom 
                        értékrendjében. 
                         
                         
                         
                        ÉRTÉKREND az Élettársasjátékban 
                         
                        Értékeimet lelki-szellemi és materiális 
                        alapon osztályozom. Használhatóságuk, 
                        képviseletük érdekében fontossági 
                        és időrendi szempontból három különböző, 
                        de egymással szorosan összefüggő tárba 
                        sorolom értékeimet. 
                         
                        Például e társasjátékban: 
                         
                        
                           
                            | CÉLTÁR | 
                            ESZKÖZTÁR 
                             | 
                            RAKTÁR | 
                           
                           
                            | stratégiai érték | 
                            taktikai értékek | 
                            utánpótlás 
                              értékek | 
                           
                         
                         
                         
                        1. Céltár:  
                        Mit vállaltam, amikor a stratégiát 
                        célértékként választottam? 
                        - igent mondtam az Élettársasjátékban 
                        való részvételre, 
                        - a játék alcíme például: 
                        Ember embernek farkasa" háborús 
                        játék kicsiknek és nagyoknak, életre-halálra, 
                        -stratégiai célom: méltóságom 
                        megőrzésével, a háború" 
                         
                        megnyerése. 
                         
                        2. Eszköztár:  
                        Milyen taktikai eszközértékek állhatnak 
                        rendelkezésemre? 
                        - a választási lehetőségek felismerése, 
                        - a gondolkodás-döntés-következetes 
                        cselekvés, 
                        - a győzni-veszíteni tudás alkalmazása 
                        különböző csatákban, 
                        - az önbizalomhiány vagy végtelen önbizalom 
                        kísértéseinek leküzdése, 
                        - a rendíthetetlen önbizalom megőrzése, 
                        stb. 
                         
                        3. Raktár:  
                        Mennyi és milyen minőségű utánpótlás/raktárértékem 
                        gyűlt fel az 
                        évezredek során? 
                        - raktáramban, mint egy jó könyvtárban, 
                        úgy böngészhetek, válogathatok, 
                        hogy kitűzött Céltár értékem 
                        elérése érdekében éppen 
                        melyik Raktárértéket szükséges 
                        napvilágra vinnem Eszköztár értékeim 
                        gyarapítására. 
                         
                         
                         
                        A MESE ÉS A TÁRSASJÁTÉK az 
                        emberiség egyéb kiszolgáltatott csoportjaira 
                        gyakorolt hatása is vizsgálódásaim 
                        tárgya. 
                         
                        A kiszolgáltatottak három, plusz egy csoportja, 
                        a magatartáskultúra nézőpontjából: 
                         
                        1. A fogamzás tervezésétől (!) ifjú 
                        korig. 
                        2. A születetten fogyatékos, illetve bármilyen 
                        korban akkut betegként. 
                        3. A hatvanötödik életév betöltése 
                        után, anyagi helyzettől, pozíciótól 
                        függetlenül (pld.:Magyarországon), fejlett 
                        országokban nyolcvan évtől, a harmadik 
                        világban pedig negyvenöt évestől 
                        (különösen a globális" 
                        civilizáció hatására) 
                        + Az úgynevezett kisebbségi csoportok (róluk 
                        másik írásomban gondolkozom) 
                         
                         
                        1. csoport:  
                        a fogamzás tervezésétől ifjú 
                        korig utódaink, akik a legkiszolgáltatottabbak, 
                        ugyanis (majdnem) egészséges, éretlen-érett 
                        felnőtt korukban a többi kiszolgáltatott csoport 
                        tagjaiért is felelősséget kell, hogy vállaljanak. 
                        Tehát nem mindegy, hogy milyen és mekkora 
                        lelki erővel, szellemi igényességgel és 
                        testi edzettséggel vértezzük fel őket. 
                        Jelen írásomban ezért kívánom 
                        elsősorban nekik szentelni figyelmem nagyobbik felét. 
                         
                        2. csoport:  
                        a születetten fogyatékos, illetve az éppen 
                        beteg társaink. 
                        Velük harminc éve foglalkozom, itt és 
                        most csak egy illusztrációt ismertetek, 
                        a lelki-szellemi (és gyógyulhat a test) 
                        gyermeknövelés eredményei szempontjából. 
                        DOWN-kóros keresztlányunk most huszonöt 
                        éves. Születése sokkhelyzetéből 
                        mind szülei, mind egészséges fivérei 
                        szemünk láttára váltak-válnak 
                        éretlen felnőttből nemesedő, érett felnőtté. 
                        Személyes élményem, amikor egy családi 
                        összejövetelen, irigységből fakadó, 
                        gondatlan megjegyzést tettem egyik távollévő 
                        családtagunkra. A kínosan döbbent csendben 
                        a sok (majdnem egészséges) felnőtt és 
                        ifjú közül egyedül a fogyatékos" 
                        keresztlány szólalt meg: - Tudjátok 
                        mi a ti bajotok?- Még kínosabb hallgatás 
                        volt a normális" családi kör 
                        válasza. Kutató tekintettel fürkészett 
                        minket a szemüvege fölött, úgy folytatta 
                        mondanivalóját: -Az, hogy nem szeretitek 
                        eléggé egymást. Megszégyenülten 
                        nyomtam egy hálás puszit, bölcs gondolatokat 
                        takargató homlokára.  
                        Hasonló helyzetekben azóta igényem 
                        érettségre törekvő felnőttként 
                        hallgatni, vagy érett felnőttként megszólalni: 
                        mesés tartalom, a társasjáték 
                        szabályai adta formában. 
                         
                        3. csoport:  
                        a hetven év feletti idős társaink (fejlett 
                        országokban a nyolcvan év felettiek). Itt 
                        és most egy olyan esetet ismertetek, amely üdítő 
                        kivételként gyengíti a szabályt. 
                         
                        Kilencvenhárom éves nagybácsink olyan 
                        szerencsés tagja ennek a csoportnak, hogy lelki-szellemi 
                        ereje teljes birtokában folyamatosan képes 
                        legyőzni a korával természetesen járó 
                        testi kínokat. Húsz éve, egyre sűrűsödő 
                        találkozásaink eredményeképpen 
                        megbizonyosodtam róla, hogy nagybácsink 
                        is azon érett felnőttek közül való, 
                        akik nem csak testi-szellemi nevelésben (oktatásban) 
                        részesültek. Őt ellenkező irányból, 
                        és teljességre törekedve közelítették 
                        meg az érte felelős felnőttek, vagyis 
                        lelki- szellemi- testi szempontokból egyaránt 
                        edzették. Ezáltal nemcsak nevelték, 
                        hanem növelték is! (ismerek olimpiai bajnokot, 
                        aki nemes tárgyat már nyert, de emberi nemességet, 
                        méltóságot még nem sikerült 
                        elérnie).  
                         
                        Nagybácsinknál csak mi vagyunk szerencsésebbek, 
                        mivel nem talmi-lelki, sajnálati kényszerből, 
                        és nem materiális, számító 
                        érdekből van igényünk vele találkozni. 
                        Rendszeres személyes és telefonos, több 
                        órás beszélgetéseink számunkra 
                        legalább olyan lélekemelők, szellemet tornáztatók, 
                        mint számára. Az, hogy ráadásul 
                        még testünk vérkeringésére 
                        is frissítőleg hathat, maga a hétköznapi 
                        csoda. 
                        Vele való együttléteink rendíthetetlen 
                        önbizalmunkban erősítenek lelkileg, szellemi 
                        gyarapodásunk érdekében pedig, nyitottságunk 
                        megőrzésében segít. Beszélgetéseink 
                        a mese és valóság furcsa ötvözetei 
                        tartalmilag, formája pedig, a társasjáték 
                        ideillő, áhítatosan szigorú szabályai 
                        szerint alakul. 
                         
                        Amíg én, Te, ő, mi, ti, ők nem tartozunk 
                        a fenti három csoportba, gondolkodjunk közösen, 
                        személyes felelősséggel vállalva 
                        döntéseinket, cselekedjünk együtt 
                        következetesen! 
                        - Kivel? - hallom sokszor a kérdést. 
                        - Mindig lehet találni egy-egy társat, vagy 
                        csatlakozni egy már játszó csoporthoz, 
                        és én is gyűjthetek magam köré. 
                        Te is Gondolkodótársam, ha éppen 
                        nem elefántcsonttornyod Tartózkodom" 
                        nevű szobájában tartózkodsz, választhatsz: 
                        - Igen  nem - tartózkodom. 
                        Én eddig még igent mondtam erre a tiszavirágnyi 
                        idejű Élettársasjátékra, nehogy 
                        a Játékmester hangja váratlanul figyelmeztessen 
                        a könyörtelenül lejáró időre: 
                        - Rien ne va plus! Nincs több lehetőségem! 
                        A végső elszámolás pillanata társasjátékaimról, 
                        a mesékben gyermekként már megélt 
                        abszolút igazság körében vár 
                        rám. 
                         
                         
                        Az abszolút igazság a titkok hármasában: 
                        A megoldott titkok között nem lelem, mind-mind 
                        csak az abszolut igazság mozaik darabjainak tűnnek, 
                        A megoldandó titkok között  érett 
                        felnőttségre törekvésem óta 
                         nem is keresem. 
                         
                         
                        A TITOK kategóriába helyeztem tehát 
                        óvatosan, földi életem végéig, 
                        nehogy a páni félelem pazarló érzése 
                        veszélyeztesse rendíthetetlen önbizalmamat, 
                        a korai meg/félreismerést követően. 
                         
                        El-elgondolkodó Társam, ha eddig nem értettél 
                        félre, viszont megértetted félévszázados 
                        művészi, pedagógiai, kutatói gyakorlaton 
                        alapuló elméleti következtetéseimet, 
                        hessegesd el magadtól az egyetértés 
                        meggondolatlan érzését. 
                        Örömmel tölt el azonban, ha információim 
                        és illusztrációim inspirálnak, 
                        hogy: 
                        - önmagadnak szóló instrukcióid 
                        hibaszázaléka csökkenjen, 
                        - felmerülő saját gondolataidat, a Te egyéni 
                        nézőpontodból illesztgesd, a világon 
                        egyedülálló módszered folytonosan 
                        gazdagodó tárába.  
                         
                         
                        Inspiráció 
                         
                        Az örök gyermek (mivel természetességét 
                        kereszthaláláig őrizni igyekezett) Jézus 
                        példaértékű örökélete 
                        a világ megváltását szolgálja 
                        már évezredek óta. Ezért tehát 
                        én, a végtelen önbizalom kísértésének 
                        ellenállva, még érett felnőtt társaslényként 
                        sem tűzhetem ki céltár értékként 
                        a világ megjobbítását. Önmagam 
                        jobbításán fáradozom, hogy 
                        elviselhetőbb legyek szűkebb-tágabb környezetem 
                        számára. 
                         
                        E gondolatok képviselőjeként én, 
                        kizárólag gyermeki/érett felnőttségre 
                        törekvő mivoltomból és a bizalmukkal 
                        megtisztelő, kiszolgáltatott gyermek, ifjú, 
                        és éretlen felnőtt sorstársaim iránt 
                        érzett feltétel nélküli szeretetből, 
                        csupán el-elgondolkodtam erről az általánosságban 
                        megfogalmazott feladatról: Játék 
                        és mese, az igazság fogalma, a gyermek - 
                        felnőtt gondolatvilágában. 
                         
                        Végtelen szeretet egyedül az abszolút 
                        igazság köréből sugározhat, 
                        kívánom, hogy melengető világossága 
                        érjen el hozzád is, el-elgondolkodó 
                        földi játékostársam és 
                        mese-felebarátom: 
                         
                         
                        Héreg, 2001-2014. 
                         
                        Levente Péter 
                        önképző társaslény 
                       | 
                     
                     
                      |    | 
                     
                     
                      |   | 
                     
                   
                 | 
               
               
                |   | 
               
             
           | 
         
       
     |